یکی از فعالیت های مهم نمایندگان شورای عالی در استانها، تبیین و اشاعه مصوبات این شوراست

مدیر نظارت و ارزشیابی شورای عالی آموزش و پرورش گفت: هدف دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش از تعیین نماینده در استانها، استفاده از ظرفیت تخصصی، مشورتی و مشارکت آنها در انجام ماموریت های محوله از سوی این شوراست.

داود فروتن زاد مدیر نظارت و ارزشیابی شورای عالی آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار ما با اشاره به  گردهمایی مدیران قطب‌های نمایندگان استانی شورای عالی گفت: قانون‌گذار در ماده 1 قانون تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش، علاوه بر ایجاد سازمان اداری شورا ذیل آن، وظیفه پشتیبانی علمی‌، پژوهشی و خدماتی، نظارت بر حسن اجرای مصوبات و توسعه ارتباط با مجریان و مردم را نیز بر عهده سازمان اداری آن گذاشته است.

وی افزود: پس از تصویب قانون جدید تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش در سال 1381 ، یکی از سازوکارهای ایجاد شده توسط دبیرخانه شورای عالی، تعیین نمایندگان این شورا در آموزش و پرورش استان ها جهت انجام مأموریت‌های محوله به آنان است.

فروتن زاد گفت: هدف دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش از تعیین نماینده در استانها، استفاده از ظرفیت تخصصی، مشورتی و مشارکت آنها در انجام ماموریت های محوله از سوی این شوراست.

مدیر نظارت و ارزشیابی در ادامه افزود: یکی دیگر از اهدافی که از تعیین نماینده در استانها دنبال می کنیم تبیین مصوبات و همچنین نقش موثر شورای عالی آموزش و پرورش در تسهیل روند نظام تعلیم و تربیت کشور است.

وی با اشاره به اینکه انتظارات این شورا از نمایندگان خود در استان ها تدوین شده است ابراز داشت: در سیر تکامل ارتباط و تعامل این شورا با نمایندگان خود در استان ها؛ شرح وظایفی برای آنها تعریف شده است. به نوعی که اداره کل آموزش و پرورش استان ها تحت عنوان بخشی از مجریان و ذی‌نفان در فرآیند تدوین سیاست‌های تعلیم و تربیت و تصویب مقررات آموزشی و تربیتی نقش مؤثری دارند.

مدیر نظارت و ارزشیابی اظهار داشت: یکی از مواردی که نمایندگان شورای عالی در آن مشارکت دارند نظارت بر حسن اجرای مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در استانهاست که در سال‌های اخیر در قالب 6 قطب با دبیرخانه شورا همکاری دارند.  

وی با اشاره به نقش مهم مشورتی نمایندگان شورای عالی اضافه کرد: بخشی از فرآیند پیش‌بینی شده برای استفاده از ظرفیت استان‌ها انجام نیازسنجی و پیشنهاد اولویت‌های نظارتی است که یکی از اهداف برگزاری این گردهمایی بررسی و تصویب پیشنهادهای قطب‌های ششگانه است.

مدیر نظارت و ارزشیابی تاکید کرد: یکی از مهم ترین فعالیت های نمایندگان شورای عالی در استانها، تبیین و اشاعه مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش در سطح استان و مناطق آموزشی از طریق جلسات برگزاری گردهمایی و نشست های استانی و رسانه های محلی و همچنین بررسی و شناسایی خلا های قانونی آموزشی و تربیتی می باشد.

فروتن زاد با اشاره به نظارت نمایندگان شورای عالی بر فرآیند بررسی موضوعات در کمیسیون خاص استان و مناطق تصریح کرد: پس از بررسی اعضاء جلسه‌، برای هر قطب یک مصوبه تصویب شد و مقرر گردید گزارش چگونگی اجرای مصوبه مربوط تا پایان خردادماه سال 1403 به دبیرخانه شورای عالی ارائه شود.

وی با اشاره به اولویت‌های نظارتی سال تحصیلی جاری افزود: آیین‌نامه هدایت تحصیلی، آیین‌نامه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی، آیین‌نامه مدارس هیأت امنایی، اساسنامه مدارس وابسته، اساسنامه مدارس نمونه دولتی و ماده واحد کیفیت بخشی به برنامه های مدارس و حذف آزمون های زائد از جمله اولویت های نظارتی سال جاری می باشد.

فروتن زاد در ادامه گفت: دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در ابتدای این گردهمایی راجع به مسائل روز آموزش و پرورش و اقدامات صورت گرفته در شورای عالی و دبیرخانه آن توضیحاتی ارائه نمودند.